論文 - 菅 道子
-
"A MUSICAL DRAMA BASED ON FOLK TALES BY JUNIOR HIGH SCHOOL SPECIAL NEEDS STUDENTS"
Michiko Kan, Tomoko Ueno, Yukari Yamazaki (担当区分: 責任著者 )
HNUE Journal of Science - Educational Sciences, Volume 66, Issue 4AB 64 27 - 32 2021年09月 [査読有り]
-
1930年代以降の佐藤吉五郎主導による堺市和音感教育の実践的展開
(担当区分: 筆頭著者 )
日本音楽教育学会 2021年 [査読有り]
-
1926年小学校令改正による小学校「唱歌」教育の変化ー神戸尋常小学校・高等小学校の唱歌専科教員の配置状況を例として
音楽教育史学会創立30周年記念誌 2021年 [査読有り]
-
シンポジウム:芸術教育と教育史,【報告1】唱歌教育は万人に開かれていたかー「唱歌」必修化の過程を通してー
菅 道子
日本の教育史学 ( 64 ) 118 - 123 2021年
-
“ Inclusive Music Education Teaching Methods for Elementary School: The Perspective of “Universal Design for Learning””
Eriko Sasano Michiko Kan Yukari Yamazaki
HNUE Journal of Science, Volume63,Issue9AB, 63 134-140 2018年 [査読有り]
-
“Utilizing University, and Special Needs Education Resources and Musical Therapeutic Activities and Self-reliance Activities at Public School Elementary / Intermediate Special Needs Classes, and a University-related and Other Special Needs Schools”
Tomoko Ueno Michiko Kan Yukari Yamazaki
HNUE Journal of Science, Volume63,Issue9AB, 63 141-146 2018年 [査読有り]
-
Musical Therapeutic Activities for Students of a Junior High School
Tomoko Ueno Michiko Kan Yukari Yamazaki
HNUE Journal of Science, Volume62,Issue9AB, Special Needs Education Class Including Children with Autism Spectrum Disorders 62 3-9 2017年 [査読有り]
-
“Musical Therapeutic Activities for Students of a Junior High School Special Needs Education Class Including Children with Autism Spectrum Disorders”
Tomoko Ueno Michiko Kan Yukari Yamazaki
International Scientific Symposium Intervention, ( Hanoi National University of Education(HNUE) and United Nations International Children’s Fund(UNICEF) (Hanoi Vietnam) ) 2017年 [査読有り]
-
「幼小「接続期」のカリキュラムを視野に入れた絵本を用いた音楽活動 : 絵本『ねこのピート だいすきなしろいくつ』を例として」
菅 道子・上野智子・貴志明日香
和歌山大学教育学部紀要・ 教育科学 67 173-184 2017年
-
A Musical Therapeutic Approach for Children with Disabilities in Special Education Classes in an ordinary
Tomoko Ueno Michiko Kan Yukari Yamazaki
Junior High School Journal of Education Science-Ministry of Education and Training 6 ( 2 ) 145-148 2016年 [査読有り]
-
1930 年代東京市における絶対音感教育の創始とその展開 ―ピアノ基礎教育から公立尋常小学校での萌芽的実践への流れ―
菅 道子
音楽教育史研究 ( 音楽教育史学会 ) 19 ( 19 ) 13-24 - 24 2016年 [査読有り]
-
戦時期大阪府堺市における小学校和音感教育の実態について : 教師、児童への聞き取り調査を通して
菅 道子
関西楽理研究会編『関西楽理研究』 32 71-87 2015年12月 [査読有り]
-
地域の学校とともに創る特別支援教育の視点をもつ音楽活動の取り組み—特集 これからの教員養成を考える ; これからの音楽教師像
菅 道子, 上野 智子, 山﨑 由可里
音楽教育実践ジャーナル = Japanese journal of music education practice ( 小金井 : 日本音楽教育学会 ) 22 ( 35 ) 34 - 37 2024年
-
特別支援学校・学級と障害者を含むコミュニティ音楽団体の交流の可能性 : 即興性の高い音楽づくりを通して
沼田 里衣, 上野 智子, 菅 道子, 山﨑 由可里
音楽教育実践ジャーナル = Japanese journal of music education practice ( 小金井 : 日本音楽教育学会 ) 21 ( 34 ) 84 - 93 2023年
-
特別支援学校における音楽科および 音楽を活用した「自立活動」に関する実態調査
上野 智子, 竹澤 大史, 近藤 親子, 菅 道子 (担当区分: 責任著者 )
和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究 7 3939 - 49 2022年06月 [査読有り]
-
小学校特別支援学級での社会性と情動の学習に視点をあてた自立活動の指導 : 音楽を取り入れた身体活動のアプローチを用いて
和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究 ( 4 ) 105 - 112 2020年
-
堺市立幼稚園の和音感教育を取り入れた保育実践 : 1938(S13)年版と1939(S14)年版の二つの保育実際案の比較
菅 道子
和歌山大学教育学部紀要. 教育科学 ( 70 ) 143 - 159 2020年
-
“A Study of Inclusive Music Education in Elementary School : The Perspective of "Universal Design for leaning”in School Music Curriculum
Eriko Sasano Michiko Kan Yukari Yamazaki
Developing the Support Service System on Inclusive Education for persons with Disabilities:International Experiences and lessons Learnt for Viet Nam ( Hanoi National University of Education(HNUE) and United Nations International Children’s Fund(UNICEF) (Hanoi Vietnam) ) 29-32 2018年 [査読有り]
-
戦後初期京都市における器楽教育振興の取り組み
菅 道子
和歌山大学教育学部紀要 教育科学 69 135-146頁 2018年
-
‘Noh’ Education: Using a Japanese Traditional Performing Art at a Teacher Training College in a Local Community in Collaboration with Local Performers and an NPO
Michiko Kan Tomoko Ueno
32nd ISME World Conference - Glasgow 2016 ( International Society for Music Education ) 2016年 [査読有り]